GŁÓWNA

WITAJ

ZMIANY

PRZYGODY

BOHATEROWIE

ZASOBY

VARIA

LINKI

 

 ARSENAŁ NINJA 

      Wspólną cechą większości broni ninja jest to, że łatwo je nosić ukryte przy sobie bez wzbudzania podejrzeń ze strony postronnych obserwatorów. To kluczowa sprawa dla ninja działających w przebraniu. Takie np. kyoketsu-shoge można ukryć pod połami ubrania, z łańcuchem owiniętym wokół torsu. Fukiya ukryta w rękawie, shuriken w zwojach obi, shikomi -zue wyglądająca jak zwykły kij, podczas gdy w istocie okazuje się być śmiercionośną bronią. Do tego bronie ninja mają bardziej uniwersalny charakter niż bronie samurajskie i mogą służyć także jako narzędzia niezbędne w trakcie wykonywania zadania. Dobrym przykładem jest choćby ninja-to ze swoją pochwą czy wspomniane już kyoketsu-shoge (patrz ich opisy poniżej).     W Drodze Skorpiona parokrotnie pada stwierdzenie co do wątpliwej jakości broni ninja. Jest to z gruntu fałszywe stwierdzenie: choć broń ninja nie jest tak perfekcyjnie wykonana jak broń samurajska i ustępuje jej pod względem jakości, to nadal jest to sprzęt niezawodny i dobrej klasy. Ninja w żadnym razie nie może pozwolić sobie na posługiwanie się sprzętem podrzędnej jakości, gdyż jeśli ten sprzęt nieoczekiwanie zawiedzie w momencie, gdy będzie najbardziej potrzebny, grozi to niepowodzeniem całej misji. Różnica między broniami ninja i broniami samurajów tkwi w tym, że ninja nie otaczają swej broni takim kultem jak samuraje, gdyż dla ninja jest ona jedynie narzędziem pracy, a nie odbiciem duszy wojownika. Nie ma nic wspólnego z bushido czy jakimkolwiek innym kodeksem. Na wykonanie ninja-to rzemieślnik potrzebuje zaledwie kilku dni, bo ninja-to nie musi być doskonałe, piękne, być ucieleśnieniem równowagi Czterech Żywiołów i mieć własnej duszy: miecz ninja ma być skuteczny w odbieraniu życia i taki właśnie jest. Nie potrzebna mu do tego cała filozoficzna czy mistyczna otoczka stanowiąca nieodłączny atrybut daisho.

 

(ninjato)

Ninja-to
Obrażenia: 2z2 (w oryginale 1z2)

W porównaniu z mieczami samurajskimi jest krótszy, ma prostszą konstrukcję i głownię pozbawioną charakterystycznej krzywizny typowej dla np. katany. Za to pochwa miecza jest wykonana nad wyraz solidnie i zmyślnie, dzięki czemu może posłużyć jako pałka do ogłuszenia wroga, łom, rurka do oddychania pod wodą czy cokolwiek innego, do czego akurat może się przydać w danej chwili.

 

(shuriken)

Shuriken
Obrażenia: 0z1 (w oryginale 1z1)

Moja uwaga: oryginalne obrażenia podane w Drodze Skorpiona  są o wiele za duże. W przypadku postaci chronionych pancerzem obrażenia powinny być całkowicie ignorowane, o ile ninja nie zdecydował się celować w nieosłonięte części ciała ofiary.

     Shurikeny nie służyły do zabijania ludzi, a jedynie do ich ranienia. Za to ich ostrza zwykle pokrywano trucizną, dzięki czemu ranny umierał na skutek działania trucizny. Zabić shurikenem - i nie będzie to śmierć na miejscu - można praktycznie jedynie przy trafieniu w gardło (tętnica szyjna, krtań) lub w oko (o ile tylko jeden z kolców przebije się przez oczodół i dotrze do mózgu).

 

            

(fukiya)

Fukiya
Obrażenia: 1 PŻ (w oryginale 1z1)

Oryginalne obrażenia podane w Drodze Skorpiona są moim zdaniem o wiele za wysokie i powinny wynosić zaledwie 1 (słownie: jeden) Punkt Życia! Strzałka dmuchawki jest niewielka, lekka i naprawdę nie ma sposobu, aby wbijając się tak bardzo płytko w ciało zabierała więcej niż 1 Punkt Życia. Ukłucie strzałką w nieosłonięty kark może być nawet tak lekkie, że przypomina ukłucie przez komara i z tego powodu niebacznie zostać zlekceważone.

Osoba w pancerzu powinna być całkowicie bezpieczna, o ile nie zostanie zraniona strzałką specjalnie wycelowaną w nieosłonięta część ciała. Groty strzałek fukiya zwykle pokrywano trucizną, dzięki czemu ranny umierał na skutek działania trucizny.

Jest wiele rodzajów dmuchawek - krótszych (łatwiej je ukryć) i dłuższych (dysponują większym zasięgiem strzału). Zdjęcia pokazują fukiya najczęściej spotykaną: krótką i łatwą do ukrycia choćby w szerokim rękawie kimona.

 

(shuko)

(ashiko)

Shinobi-shuko/Shinobi-ashiko
Obrażenia: 1z1 (oryginalnie: 4z1)

I znów: oryginalne obrażenia są o wiele za wysokie. Moim zdaniem powinny wynosić 1z1 czyli trochę lepiej, niż w przypadku walki gołymi rękoma.

Pazury są nakładane na dłonie tak, by ostrza znalazły się po wewnętrznej stroni dłoni i stanowiły narzędzie ułatwiające wspinanie się po pionowych powierzchniach (ściany, mury itp.). Pozwalają rzucać (nie zatrzymywać) trzema dodatkowymi kośćmi podczas testu wspinaczki. Jako broń służą jedynie w ostateczności, w sytuacjach zaskoczenia albo braku pod ręką innej, skuteczniejszej broni, bo po prostu słabo spisują się w tej roli.

Do tego kolce zakładane na obuwie. Pomagają nie tylko we wspinaczce, ale również w poruszaniu się po lodzie. W sytuacji, gdy walka toczy się na śliskiej powierzchni, czyli najczęściej po prostu na lodzie, kolce na obuwiu pozwalają bez problemu zachować równowagę i nie ślizgać się przy byle gwałtownym poruszeniu, a to pozwala ignorować wszelkie negatywne modyfikatory wynikające z walki w takim środowisku.

 

(tetsubishi)

Tetsubishi
Obrażenia: 1 PŻ (w oryginale 1z1)

Oryginalnie obrażenia są zbyt duże: tetsubishi pozostawiają maleńkie, za to bardzo bolesne rany uniemożliwiające chodzenie, wynoszące zaledwie 1 (słownie: jeden) Punkt Życia.

Małe, ostre kawałki metalu, które mają tę właściwość, że rzucone na ziemię zawsze zawsze padają tak, by jeden z ich kolców sterczał do góry. Osoba nosząca inne obuwie niż drewniane geta, następująca stopą na tetsubishi odnosi niewielką, ale bardzo bolesną ranę. W przypadku samuraja ścigającego ninja praktycznie uniemożliwia mu to kontynuowanie dalszego pościgu dopóty, dopóki nie wyjmie dokuczliwego ostrza ze zranionej stopy. Jednak nawet wtedy musi wykonać udany test Wytrzymałości z PT 20, by pomimo rany móc dalej ścigać umykającego ninja - oczywiście już ze zmniejszoną prędkością.

 

(kaginawa)

Kaginawa
Obrażenia: 1z1

Kotwiczka z umocowaną do niej liną stanowi podstawowe narzędzie do wspinaczki na mury co większych budowli, np. zamków. Rzadziej i mniej skutecznie wykorzystywana też jako broń do walki czy do chwytania przeciwnika. Oprócz tego sama lina może posłużyć ninja do nieskończonej ilości innych zastosowań: od krępowania jeńców po wiązanie ze sobą różnych elementów ekwipunku.

 

(kyoketsu-shoge)

Kyoketsu-shoge
Obrażenia: 2z1

Kyoketsu-shoge to łańcuch zakończony metalowym kółkiem, z umocowanym na drugim końcu ostrzem wyposażonym w zakrzywiony hak (jak bosak). Może posłużyć jako broń do walki wręcz - do kłucia czy cięcia, ale równie dobrze do walki na dystans. Wymachując nad głową ostrzem rzuconym następnie w stronę wroga można owinąć łańcuch wokół jego szyi czy kończyny, po czym przez pociągnięcie obalić go na ziemię. Jest również narzędziem, które zarzucone na mur, drzewo itp. umożliwia wspinaczkę w trudno dostępne miejsca. Za pomocą shoge można też np. skrępować swoją ofiarę.

 

(hankyu)

Hankyu
Obrażenia: 1 + obrażenia od strzały (w oryginale 1z1)

Znowu te obrażenia ... Proponuję inne rozwiązanie niż oryginalne: biorąc pod uwagę, że siła łuków daikyu czy yumi, na podstawie której obliczamy obrażenia wynosi 2, dla mniejszego łuku hankyu powinna ona wynosić 1. Obrażenia od strzał - w zależności od ich rodzaju - jak w podręczniku podstawowym, a właśnie wymienione tam różne rodzaje strzał powinny cieszyć oczy każdego prawdziwego ninja. Zasięg skuteczny hankyu to 50 metrów.

Jak widać na zdjęciu, łuk hankyu wraz ze strzałami zajmuje niewiele miejsca, łatwo go przenosić przy sobie, nie zawadza podczas skradania się, nie wystaje znacząco poza obrys sylwetki ninja. I dlatego właśnie jest używany przez wojowników nocy.

 

(manrikikusari)

Manrikikusari
Obrażenia: 1z2

Jako broń wykorzystywane podobnie jak europejski cep bojowy. Doskonałe również do duszenia. W przypadku manrikikusari wyposażonego w dłuższy łańcuch, również do oplatania wroga czy jego broni. Krótszy obciążnik może być wydrążony w środku i skrywać dawkę proszku np. o działaniu oślepiającym, który po uderzeniu w przeciwnika wzbija chmurę pyłu i oślepia go na krótki czas, czyniąc znacznie łatwiejszym celem.

 

(shikomi-zue)

Shikomi-zue
Obrażenia: 2z2

Przypomina klasyczny kij bo, ale po błyskawicznym rozłożeniu okazuje się skrywać groźniejszą broń: zwykle ostrze lub łańcuch. Doskonały oręż dla ninja podróżujących w przebraniu, np. mnicha.

 

(kusarigama)

Kusarigama
Obrażenia: 2z2

Klasyczna i jedna z ulubionych broni ninja: łatwa do ukrycia, mająca wiele zastosowań i występująca w rozmaitych odmianach (manrikikusari jest jedną z nich). Praktycznie jest to kama z umocowanym łańcuchem, na końcu którego znajduje się obciążnik. Obciążnik ten może zostać użyty do ogłuszenia wroga, albo wyrzucony wraz z rozwiniętym łańcuchem w kierunku przeciwnika aby opleść jego szyję czy kończynę i powalić na ziemię, opleść i wyrwać trzymaną w ręku broń itp.

 

(nageteppo)

Nageteppo (bomba wydmuszkowa)

     Bomba wydmuszkowa jest to skorupka jajka wypełniona lotnymi substancjami o rozmaitym działaniu. Po rzuceniu i trafieniu w cel skorupka nageteppo pęka i w powietrze wzbija się chmura pyłu. Pomijam tu opis efektów działania środków chemicznych, bo te mogą być różne: od oślepiających, przez usypiające, dymne, paraliżujące aż po śmiercionośne.

     Na szczególną uwagę zasługują bomby błyskowe, które pękają z oślepiającym błyskiem, wzbijając przy tym chmurę dymu. Efekty ich działania legły u podstaw legend o znikających ninja, którzy chętnie używali takich bomb podczas ucieczki, do odwrócenia uwagi ścigających.

 

 

 

GÓRA